Ďalšie moje dlhodobé projekty nájdete na lubosbebcak.sk
Noviny Divokých kmenů. Paladin. Kmeňový magazín. Československú hernú komunitu sprevádzajú viac než tri roky, z ambicióznych plánov vznikajú, nečakane a za dramatických okolností zanikajú. Často sa mení ich obsah, forma a redakcia, doposiaľ nikdy nevedeli prežiť dva vedľa seba. Všetko to začalo...
Onedlho to bude päť rokov, čo spustili u bratov (snáď mi odpustia tú familiárnosť) Čechov prvý svet, ale sú to len tri roky od zrodu Johndereových Novin Divokých Kmenů. Prvé číslo malo len pár strán stručne zmapovalo dejiny hry, ponúklo dva rozhovory (oba s členmi DK týmu) a ponúklo niekoľko vysvetlení k občasnej nefunkčnosti herných serverov. Bohužiaľ prvé číslo vyšlo v (síce na pohľad peknom, ale) zle čitateľnom fonte. Projekt získal podporu zo strany hry a rozhovory s členmi DK Teamu sa stali až do bližšie nešpecifikovaného incidentu stálou rubrikou.
Noviny Divokých Kmenů sa stále zlepšovali a už v treťom čísle si bolo možné prečítať o dianí na prvých českých svetoch – tieto informácie zo svetov boli omnoho populárnejšie než rozoberanie súkromia supportérov, alebo neznámych hráčov a stali sa chrbtovou kosťou novín. Vylepšovanie pokračovalo a od štvrtého čísla pribudla možnosť stiahnuť si noviny v pps (prezentácia), ktorá má menší objem dát a lepšie reaguje než pdf formát.
Piate číslo bolo ďalším míľnikom. Johndereove noviny začali podávať info aj z niektorých slovenských svetov, ktoré nejakú dobu vychádzalo v samostatnej rubrike na slovenskom externom fóre.
Avšak po niekoľkých čoraz úspešnejších číslach prišlo osudné ôsme vydanie, pri ktorom stratili Noviny Divokých kmenů podporu českého a slovenského supportu. Tá tkvela predovšetkým v reklame. DK Team uviedol, že ich podpora novinám skončila kvôli dlhodobému nevhodnému chovaniu šéfredatora, Johndere v novinách dôvod ukončenia spolupráce nevysvetlil, ale bulvárne články popisujúce život supportérov začali byť písané ostrejším perom: z moderátorov sa stali MODerátori a v desiatom čísle Johndere bez milosti rozobral milostný trojuholník v českom supporte (ťažko povedať koľko z napísaného bola pravda a koľko nie, ale treba uznať, že Johndere to s písaním pútavých článkov vie). Vojna medzi vedením Novin Divokých kmenů a hernou podporou vrcholila.
Členovia hernej podpory zareagovali pružne a začali s vydávaním nového mesačníka. Chvíľu sa zdalo, že by oba mesačníky mohli koexistovať, ale bohovia rozhodli inak. Redakcia Paladina dala po prvom čísle (v ktorom písali články z veľkej časti informátori Novín) svojim informátorom podmienku – kto chcel písať o svojom svete pre Paladina, musel skončiť s písaním pre Noviny Divokých kmenů. Týmto ťahom Paladin zlomil Novinám Divokých kmenů väz, vo februári 2010 vyšli v ochudobnenej podobe a posledný krát.
Pilotné číslo nového mesačníka vyšlo už 5. 12. 2009. Tento raz ho založili samotný členovia hernej podpory (šéfredaktorom sa stal Gismo), aby mali nad náplňou nového mesačníka priamu kontrolu. Paladin mal všetko, čo Noviny stratili (alebo nikdy nemali): sponzorstvo InnoGames, podstatne lepšiu grafickú úpravu, vydávanie zo železnou pravidelnosťou, množstvo informátorov a konečne sa venoval vo veľkej miere aj slovenským svetom.
Masívna reklama, slušná úroveň a informácie z množstva svetov pritiahli spomedzi aktívnych hráčov Divokých kmeňov množstvo nových čitateľov. Pre mesačník bol vytvorený aj veľmi pekný web https://paladin.wu.cz/vydani.php, kde si stále môžete stiahnuť akékoľvek z pätnástich vydaných čísiel.
Paladin bol úplne iný ako Johndereove noviny. Medzi stále rubriky Paladina patrilo My Inno Games Story, Rozhovory (Rozhovor – VIP, Rozhovor – CZ hráč, Rozhovor SK – hráč), alebo Súťaž, kde výhercovia získavali prémiové body. Mne sa najviac páčila rubrika Kmeny minulosti, bohužiaľ práve tá nevychádzala pravidelne a v pár prípadoch ju písali nekompetentný ľudia. Projekt ako taký bol úspešný a dalo sa mu vyčítať snáď len to, že veľa miesta venuje hernej podpore.
Napriek spokojnosti v širokej hráčskej komunite Paladin po pätnástom vydaní v apríli 2011 náhle zanikol. Pred koncom projektu sa vyskytovali oneskorenia, chýbali rubriky a panovali menšie zmätky, ale nikto (snáď okrem hernej podpory) netušil, že Paladin umiera. Dôvod zániku bol prostý - šéfredaktora prestalo baviť viesť magazín a nenašiel sa nikto, kto by jeho miesto zaujal. Zánik Paladina je podľa mňa najhoršia udalosť, aká sa na hráčskej scéne udiala.
Vzniknuté vákuum sa rozhodol vyplniť Vudcaa, benjamín českej a slovenskej hernej podpory s projektom Kmeňový Magazín. Nová redakcia skúsila pokračovať v šľapajach prechádzajúceho projektu, no s rozporuplnými výsledkami. Prvé vydanie z 10. 7. 2011 vyšlo v pdf a po prvotnom hromadnom návale padol web.
Keď správcovia chybu vyriešili, magazín hneď po otvorení prekvapil novou (horšou) grafickou úpravou, niektoré obrázky sa dokonca zobrazovali zdeformované (tento problém vydržal magazínu po súčasnosť).
Nájsť informátorov nebol až taký problém, väčšinou stačilo kontaktovať tých, ktorý pracovali pre Paladina. Po obsahovej stránke DK Magazín prebral s menšími obmenami hlavné rubriky predchádzajúceho mesačníka, avšak latku nastavenú svojím predchodcom podliezol (nie je to žiadna hanba – Paladin bol chlapík a nasadil latku pekne vysoko).
Aké však bolo prekvapenie hráčskej komunity, keď DK Magazín po dvoch vydaniach zanikol. Oficiálny dôvod – šéfredaktor Vudcaa nemal dostatok času.
O tri mesiace neskôr, 15. 11. 2011, vyšlo prvé číslo Kmeňového magazínu II. (toto označovanie pôsobí trochu chaoticky), tento raz pod vedením Gagin (český DK Team). Vzhľad magazínu sa vôbec nezmenil, zato jedna vec áno – počet zreportovaných slovenských svetov klesol z ôsmych na štyri... avšak po dvoch nečakaných pádoch mesačníkov v krátkom čase musel byť bežný hráč vďačný aj za to málo, čo sa mu do rúk dostalo.
Druhé vydané číslo prinieslo ďalšie zmeny. Vedúcou magazínu sa stala Mikosansobi (opäť CZ Support a tento raz nikto nevysvetľuje prečo) a počet zmapovaných slovenských svetov klesol na dva. Bohužiaľ tento trend pokračoval a číslo ktoré vyšlo 11.2. síce má už 105 strán, ale slovenskej verzii hry je venovaných minimum, čo medzi slovenskými hráčmi šíru nezáujem o nové vydania Kmeňového magazínu II.
Herná podpora síce hráčov na každé nové vydanie upozorňuje hromadnou správou, ale čoraz viac hráčov správu ignoruje. Kým druhé vydanie Kmeňového magazínu stiahlo 4322 hráčov, tretie vydanie Kmeňového magazínu II stiahlo už len 1209 hráčov (štatistiky z webu k 24. 1. 2012, zdroj Vudcaa).
Oficiálny mesačník k hre Divoké kmene teda existuje, ale slovenské svety popri tých českých hrajú (jemne povedané) druhé husle. Je otázne nakoľko za to môžeme obviňovať českú redakciu, veď my Slováci sme sa doteraz len viezli na jej práci. Vyzerá to tak, že jediný náš hráč Divokých kmeňov, ktorý sa vedel do niečoho pustiť, bol sedemnásťročný teenager Vudcaa.
Tento stav sa mi nepáčil, preto som sa chytil iniciatívy a vy môžete čítať historicky prvé vydanie Divokého posla. Nápad sa nezrodil tak celkom v mojej hlave - že by niekto niečo mal urobiť sa povrávalo nejakú dobu predtým.
Tak ako Johndere aj ja začínam bez podpory nášho DK týmu - snáď sa to časom zmení. Rozhodol som sa vybrať inou cestou ako šéfredaktori predchádzajúcich magazínov - opustiť formát pdf (ktorý má mnoho plusov, ale aj mínusov), zmeniť vžitý "hnedý dizajn", využiť interaktivitu, zaviesť novátorské rubriky a neostať len pri kopírovaní osvedčených...
Noviny Divokých Kmenů :
vedúci Johndere, hráč
20. 02. 2009 – február 2010
https://spravedlnost.org/dknoviny/?page_id=38
Paladin :
vedúci Gismo, herná podpora
15. 12. 2009 – 23. 4. 2011
https://paladin.wu.cz/vydani.php
Kmeňový magazín:
Vudcaa, herná podpora
10. 7. 2011 – 10. 08. 2011
https://kmenovy-magazin.eu/vydania
Kmeňový magazín II:
Gagin, herná podpora a Mikosansobi, herná podpora
15. 11. 2011 – súčasnosť
https://kmenovy-magazin.eu/vydania
Autor článku: Sarazin Faestred
Neboli nájdené žiadne príspevky.
© 2012 Divoký posol. Obsah stránok je chránený zlými duchmi.