Vyhľadávanie


ODKAZY:

Ďalšie moje dlhodobé projekty nájdete na lubosbebcak.sk

Ako vytvoriť špičkový kmeň (časť prvá)

 

Bolo napísaných množstvo návodov ako útočiť, stavať obranu, brániť, veľa nafarmiť a čo ja viem čo. Boli aj nejaké úvahy o vodcovstve, diskusie či je lepšia diktatúra, alebo demokracia, ale žiaden návod pre vodcu kmeňa som nevidel.

Možno pre to, že ide o zložitú problematiku. Možno pre to, že je len hŕstka hráčov, ktorí to skutočne vedia. A možno sa tí, ktorí tieto prácne získané skúsenosti nadobudli, nechcú s celým svetom deliť o svoje „know how“.

Lenže ja postupne svoje pôsobenie na DK vešiam na klinec. Svet 25 je posledný svet pre mňa a pre kmeň Nesmrteľný. A možno už mám dosť skúseností vo vedení kmeňov na to, aby som mohol radiť iným.

 

1. Vodcovská osobnosť

Existuje jedna základná vec, bez ktorej špičkový kmeň nevybudujete. Potrebujete vodcu. Nemyslím tým niekoho, komu sú dané práva vodcu, ale človeka, ktorý je prirodzene vodcovská osobnosť a dá sa na to. No a z nikoho vodcu neurobíte, pretože to je vrodená schopnosť. Najideálnejšie je, ak si takýto vodca založí sám kmeň a od základov ho vybuduje podľa svojich predstáv.

Ale je možné, že kmeň založí niekto iný a vodca sa svojím prirodzeným správaním dostane do vedenia (niekedy veľmi rýchlo). Ako čas plynie tak ten vodca je najaktívnejším hráčom vo vedení, pretože kým iných nebaví komunikovať s hráčmi, riešiť problémy a čítať fórum, vodcu to baví. Je jeho prirodzenosť viesť ľudí nejakým smerom, stmeľovať ich dohromady a ukazovať im, ako prekonávať problémy.

Vodca tak prirodzene preberá úlohu prvého hráča v kmeni, čo zvyšku vedenia, alebo inému oficiálnemu vodcovi nemusí byť po chuti. Ak je z toho napätie, je lepšie keď si vodca založí vlastný kmeň - ak je skutočne vodca, získal si behom tých mesiacov dôveru svojich spoluhráčov a tí ho budú nasledovať.

Na DK sa to stalo mnoho krát.

Začiatky svetov sú nestále. Vtedy ťažko rozoznať dobrých hráčov od zlých - iba ak na základe známych mien. Tí hráči čo sú v prvom mesiaci na prvých miestach, to sú len šprintéri. Niektorí sa na hru vykašľú skôr ako dobyjú prvú dedinu, zvyšok to vzdáva časom (to sú hráči ktorých nie je dobré mať na začiatku hry pri sebe, ale ďalšie fázy hry im dochádza dych a postupne končia).

To platí aj o kmeňoch. Na začiatku nie je jasné, ktorý kmeň za čo stojí. Nemožno súdiť meč podľa rukoväte, alebo podľa pošvy. Až keď sa vytasí a v boji ukáže, za čo stojí, dá sa meč posúdiť.

A to platí aj pre kmene. Do troch mesiacov tie nepodstatné kmene odpadnú (ak si neuzavreli šikovnú diplomaciu, ktorá ich pred bojmi chráni).

Ťažké obdobia pre vodcov prichádzajú po tom a čím je svet starší, tým je vedenie kmeňa náročnejšie.

 

2. Zneužívanie moci

 

Vodca nesmie zneužívať svoju moc. Toto je často kameň úrazu aj pre skutočne silné vodcovské osobnosti. V DK to funguje inak ako v realite. Fico a jeho banda nás môžu okrádať bez toho, že im utečieme do iného „kmeňa“, podobne aj šéf v práci môže zneužívať svoju moc. Ale DK je hra a to, čo sa ľudia boja urobiť v reále, nemajú problém urobiť v hre. Pri prvej príležitosti si nájdu lepší kmeň, prípadne urobia rovno „prevrat“.

Najslávnejší z prevratov sa udial na svete osem, kde DRČ už siahalo po víťazstve, keď hráči DRČ radšej obnovili opäť svoj AFoS a úplne zmenili politickú situáciu na svete. Vznikli nové vojny a spojenectvá no a nakoniec to bol AFoS, ktorý zvíťazil (viac o ceste AFoS-u na svete 8 za víťazstvom tu).

Lenže aj ten nový AFoS viedla vodcovská osobnosť - inak by v žiadnej vojne neobstál.

A ako sa dá zneužívať tá moc? Vodcovia prideľujú len sebe dediny končiacich hráčov (nepodelia sa, alebo ak áno, tak len symbolicky), mažú rezervačky svojich hráčov a dávajú si tam vlastné, mažú nevyhovujúce príspevky, hráčov ktorí ich kritizujú vyhadzujú a podobne.

Ešte horšie je, že niektorí dokonca zneužívajú dôveru vlastných  hráčov. Napríklad keď im hráč dá zástup, jeho armádu pošlú niekde na smrť (prípadne veľmi ďaleko), hráča vyhodia pre nejaký dôvod a preberú.

Znie to možno niekomu ako skvelý spôsob, ako si získať dediny... ale zároveň stratíte hráčov. Zneužívať moc sa dá len krátku dobu, lebo hráči nie sú hlúpi - všímajú si dianie v kmeni a keď nespokojnosť vzrastie na neúnosnú mieru, odídu inde (alebo si založia vlastný kmeň).

 

 

3. Pohoda v kmeni

 

Keď som bol ešte na začiatku mojej DK kariéry, napísal som hráčovi 500g (zakladateľ víťazného kmeňa *BeD* na svete 5). Spýtal som sa ho, čo je najdôležitejšou vecou pri vedení kmeňa. Čakal som, že mi prezradí nejaký zázračný postup ako viesť hromadné útoky, alebo čo. A on mi povedal, že najdôležitejšie je okamžite riešiť problémy.

Vtedy som jeho odpovedi moc neveril, ale po rokoch môžem potvrdiť, že to je veľmi dôležité. Ak sa nejaký problém vyskytne, treba ho hneď a jednoznačne vyriešiť.

Ak sa to neurobí, problém rastie až prerastie cez hlavu. V kmeni je vždy viac ľudí a niekedy nechýba veľa, aby sa pre niečo strhol spor. Nejaká ignorovaná rezervácia, nejaká poznámka na fóre... to všetko môže prerásť do hotovej katastrofy. Stačí aby mal niekto zlý deň, aby mal niekto ťažké obdobie v živote a niektorí sú proste také povahy, že vybuchnú raz-dva.

Príklad:

Nie je to tak dávno, keď som prišiel z práce a jeden z top hráčov  kmeňa, ktorému sme viacerí veľmi pomáhali, bol u nepriateľa. Čo sa stalo? Bola na fóre nejaká diskusia, dvaja hráči použili dvojzmyselnú poznámku, ktorú si daný hráč stiahol na seba a zareagoval s nadávkami. Niekto mu na to reagoval podobne v snahe uzemniť ho. Hráč zareagoval ešte horšie: všetkých obvinil zo všetkého možného, vystúpil z kmeňa a aby nám urobil na just, dal „začať znova“ na opačnej strane a behom chvíle bol u nepriateľa.
Keď som mu písal, bolo už proste neskoro.

 

Preto je dôležité, aby bol vodca na DK čo najviac.  Samozrejme stále sa nedá, ale keď raz chce niekto hrať DK na úrovni, musí vedieť obetovať svoj čas. No a o vodcoch to platí dvojnásobne.

DK je hra a šudia sa tu chcú baviť. Ideálne je, ak je v kmeni pohoda a vodca má byť strážcom takejto pohody. Niektoré problémy sa dajú vyriešiť ešte pred tým, ako vzniknú. Dám ďalší príklad (prepis zo skype konverzácie):

*N* Mr.Mirrak: Ahoj , ak do zajtra nepreberu hráči od oukiho to čo majú. Začnem mu preberať dediny ja a to můžu mať v narokovači aj naši hráči... Aby ja som musel kvoli neschopnosti sťahovať deffku z Hranice.

Sarazin Faestred: To mi ako oznamuješ že ideš porušovať rezevačky? :D

*N* Mr.Mirrak:  (wasntme) Pozri , mam tam prázdne dediny. Kus jednotiek sa mi tam doverbovalo ta som sa ubránil. A keby nie ? A keby tu nebol colby ? A ani hrač od spojenca nemam dedinu. Posere mi štatistiku , stratil by som 5000 pechoty na hranici a pre blbcov. Chápeš.

Sarazin Faestred: Napíš im nech si švihnú alebo čo, ale ak porušíš rezervačku dedina pojde tomu, kto ju mal rezervovanú

 

A Mirrak vyriešil problém bez toho, aby ignoroval rezervačky spojencov a našich hráčov.

 

 

4. Dôvera

 

Vodca si musí u hráčov vybudovať rešpekt. Hráči mu proste musia veriť, že jeho rozhodnutia sú správne a ide mu o dobro kmeňa.

Dôvera sa buduje s časom a neexistuje spôsob, ako tento proces urýchliť. Preto považujem zlučovanie kmeňov (u začiatočníkov populárna vec) za veľmi nebezpečnú vec. Pravdu povediac som veľkým odporcom zlučovania.

Zlučovanie... hej, body prídu, ale s nimi aj problémy. Noví hráči sa musia „asimilovať“, stotožniť sa s duchom kmeňa a vybudovať si dôveru vo vodcu. Prvý mesiac po zlúčení sa je jednoducho veľmi nestabilný - stačí málo a je problém.

Dva krát som prišiel na rozbehnutý svet, aby som tam „ukočíroval situáciu“ a mohol som na vlastnú kožu presvedčiť, aké ťažké je chcieť niečo od hráčov, ktorý ku mne ešte nemali vybudovanú dôveru.

Napríklad svet 16, kde Tom842 založil Nesmrteľných (*N*):

Veteráni, ktorí so mnou hrali svet 12 ma vítali a len čakali na to, čo urobím. A nech som urobil čokoľvek, automaticky ma podporili.

Ale tí, čo na svete 12 neboli, mali pripomienky, námietky, bolo im treba vysvetľovať a presviedčať ich. Mnohí mali so mnou problém, pretože moje riešenia boli radikálne (založil som vlastný kmeň : *SN*, vyhodil som z rady kmeňa hráčov, ktorý nič nerobili, zmenil pravidlá) a obávali sa, či to nesmeruje k vojne medzi *N*   a novým *SN*

Po mesiaci bolo už poznať, že väčšina mi verí. Po troch mesiacoch som každého hráča poznal, ako keby som na svete 16 hral celých 9 mesiacov.

 

A dôvera je to tajomstvo, pre ktoré sa mi každý ďalší svet hrá ľahšie. Odkedy som sa na DK registroval a nadviazal prvé kamarátstva ubehlo takmer päť rokov. A veľa hráčov, ktorých som spoznal na svete 6, ma sprevádzalo na ďalších svetoch až po ten aktuálny svet 25.

Podobne funguje viac známych kmeňov, ale aj tak je väčšina hráčov na každom ďalšie svete nová a dôveru treba budovať. Lenže ten, čo to zvládol raz, to zvládne viac krát.

Venoval som sa štyrom hlavným bodom, ktoré pomôžu vybudovať špičkový kmeň: vodcovská osobnosť, zneužívanie moci, pohoda v kmeni a dôvera medzi hráčmi a vedením kmeňa. Faktorov je viac, tieto sú (podľa mňa) hlavné.

Môžete sa vyjadriť v komentároch ;)

Autor článku: Sarazin Faestred

 

Diskusná téma: Ako vytvoriť špičkový kmeň

Dátum: 14.04.2014

Vložil: dlhan

Titulok: kmeň

Veľmi pekný súhrn toho podstatného :)
Len chcem podotknúť ze jeden prevrat respektíve veľká politická zmena nastala už na Sk5 keď náš večný nepriateľ VeD prestupil k nám do BeD a z našich spojencov H a S boli zrazu nepriatelia. ..keďže sme to pripravovali mesiac tak nemali šancu odolať. ..ale k tomu by sa ti najlepšie vyjadril G500 a Evelyn...inak G500 bol jeden z naj bossov co som kedy stretol a poznam sa s nim osobne a takisto s stretavame...škoda ze to nedohral s nami a dal prednosť vlastnému projektu...ako spoluvodca som sa od neho čo to priucil aj ked som v skutočnosti o dosť starší :D